Kumquat – fructul dulce-acrisorKumquat este singurul fruct care este complet comestibil, de la coaja pana la pulpa. Atunci cand se consuma cu tot cu coaja, are un gust inconfundabil, dulce (coaja) – acrisor (pulpa).
Kumquat sunt fructe mici, cu un gust minunat si o coaja complet comestibila. Kumquat sunt disponibile in sezonul de ianuarie-martie si, uneori in aprilie.
Kumquat sunt native din China si provin de la cuvantul cantonez Kam Kwat care inseamna "portocala de aur." Fructul este un simbol al prosperitatii si un cadou traditional de Anul Nou.
Desi kumquat sunt considerate un tip de citrice, ele sunt de fapt clasificate in 1915 in genul Fortunella, gen numit dupa horticultorul Robert Fortune, care a introdus fructele in Europa in 1846.

Exista patru soiuri de kumquat:
- Nagami kumquat (Fortunella margarita): Fructul este oval, cu o coaja neteda de culoare galbena si este cel mai des cultivat in Statele Unite ale Americii;
- Marumi kumquat (Fortunella japonica): Fructul este rotund si are o aroma distinctiva dulce;
- Kumquat Meiwa (Fortunella crassifolia): este de forma rotunda si mai mare decat celelalte soiuri. Acesta este intalnit in Japonia ca Ninpo sau neiha kinkan;
- Hong Kong Wild (Fortunella hindsii).

Kumquat nu sunt bune doar consumate crude, ele pot fi murate, confiate, facute marmelada, dulceata, sosuri, inghetata, utilizate in deserturi sau salate. Din fructele de kumquat se prepara lichior - un deliciu traditional pe Insula Corfu din Grecia. Pot fi utilizate ca si garnitura la preparate din carne de pui, miel sau fructe de mare.

Atunci cand alegem acest fruct el trebuie sa fie tare, neted si de un portocaliu stralucitor. Evitati fructele necoapte, de culoare verde si cele deteriorate. Acestea se pastreaza foarte bine si pot fi stocate la temperatura camerei timp de aproximativ 3-4 zile si pana la trei saptamani daca le pastrati in frigider.

Beneficiile fructului kumquat:
- este sarac in calorii, 100 de g de fruct proaspat avand doar 71 de calorii. Cu toate acestea, sunt o sursa bogata de fibre, minerale, vitamine si antioxidanti, contribuind la sanatatea noastra. Aceste fructe sunt unice si diferite de cele din familia citricelor, deorece se consuma si coaja, aceasta continand multe uleiuri esentiale, antioxidanti si fibre;
- este bogat in vitamina C, un puternic antioxidant natural care sintetizeaza colagenul si vindeca ranile, ajuta la prevenirea bolilor neuro-degenerative, artrita si diabet, eliminand radicalii oxidanti din organism. Totodata vitamina C ajuta si la absorbtia fierului in organism. 100 g de fructe ofera 73% din DZR de vit. C.;
- contine o mare cantitate de vitamine din complexul vitaminic B, cum ar fi tiamina, riboflavina sau niacina. Vitaminele B lucreaza impreuna la sustinerea metabolismului, mentinerea pielii sanatoase si tonusului muscular, intarirea functionarii sistemului imunitar si sistemului nervos si participa la dezvoltarea si diviziunea celulara. Aceste vitamine functioneaza ajuta la metabolismul carbohidratilor, proteinelor si grasimilor. De asemenea, ajuta la combaterea simptomelor si cauzelor stresului, depresiei si bolilor cardiovasculare;
- contine si vitamina A, calciu, magneziu, fier, fosfor, potasiu, sodiu, cupru, mangan, acizi grasi Omega 3 si Omega 6 si zaharuri naturale. 100 de grame de fructe au 71 de calorii si 1% grasimi, 2% proteine, 4% fibre, 7% carbohidrati si 0% colesterol. Asadar, sunt foarte bune si pentru persoanele care urmeaza cure de slabire.