Foamea vs. ApetitIn lumea haotica in care traim in ziua de azi oamenii mananca fara sa fie atenti la ce consuma sau mananca pe fuga si si-au pierdut efectiv capacitatea de a recunoaste semnalele de satietate transmise de corp.
Foamea, nevoia fizica de mancare, apare cand nivelul de glucoza in sange scade, la cateva ore dupa masa si este un mecanism de protectie care se asigura ca organismul este alimentat in mod corespunzator.
Pofta de mancare, dorinta de a manca, este o reactie senzoriala la felul in care arata si miroase mancarea. Pofta de mancare poate duce la “mancatul cu ochii mai mult decat cu stomacul.”

Poftele sunt de regula pentru alimente intens procesate, cu zaharuri rafinate si grasimi de proasta calitate.

Potrivit medicilor, senzatia de foame este cauzata de variatia brusca a nivelului de glicemie. In momentul in care zaharul din alimente trece in sange, iar glicemia creste, persoana in cauza resimte senzatia de foame. De aceea, este foarte important sa evitati zaharurile, prajiturile si bauturile acidulate, deoarece este antrenata cresterea brusca a insulinei.

Satietatea este influentata si de gandurile, sentimentele pe care le avem, precum si de relatia emotionala cu mancarea. Mancarea consumata este si ea importanta.

Alimentaţia este guvernata de foame, definita de unii ca “trezire specifica” a sistemului nervos central, care, ca raspuns la stimulii interni, controleaza comportamentul de cautare, selectie si ingestie a alimentelor asigurand un echilibru al bilantului energetic al organismului.

Alimentatia este un act voluntar, datorat senzaţiei de foame, pentru care caile de satisfacere sunt influentate de apetit si incheiat cand apare satietatea, stare cu durata redusa.

Foamea este des asociata anxietatii, iritabilitatii si nervozitatii.
Apetitul este o dorinta specifica, o placere anticipativa bazata pe specificitate. Apetitul este determinat de parametri multipli organizati intr-o „cascada de satietate”.

In reglarea apetitului intervin factori genetici, factori endocrini multipli, factori legati de sistemul nervos autonom, factori psihologici.

5 reguli pentru a manca in functie de foame:
- Descoperiti foamea;
- Adaptati alimentatia;
- Constientizati continutul farfuriei dvs.;
- Nu infulecati, degustati!;
- Simtiti satietatea.