6 altfel de ouaOuale sunt un produs alimentar obisnuit dar si unul dintre cele mai versatile ingrediente folosite la gatit. Desi cele mai intrebuintate oua sunt cele gaini, se consuma insa si oua de rata, gasca, prepelita, strut etc.

Ouale de rata sunt de doua ori mai nutritive decat cele de gaina, insa au mai mult colesterol (si aici ne referim la colesterolul bun HDL). Comparativ cu ouale de gaina, cele de rata contin multa omega 3 si au de 6 ori mai multa vitamina D, de 2 ori mai multa vitamina A, cu 75% mai multa vitamina E si complexul de vitamine.

Galbenusul oului de rata este mai inchis la culoare si are un gust mai intens decat cel de gaina.
Ouale de rata trebuie consumate fierte bine. Pentru a evita omorarea bacteriei Salmonella se recomanda fierberea timp de 15-20 de minute, in caz de oul a fost infectat.

Ouale de gasca se caracterizeaza printr-un gust mai bogat si mai intens decat cele de gaina. Un ou de gasca normal echivaleaza cu 3 oua de gaina si are 266 calorii. Se recomanda pentru consum ca sursa buna de carotenoide si luteine, surse benefice pentru sanatatea ochilor si pielii.
Un ou de gasca se fierbe moale in 10 minute si tare in 17-18 minute. Ouale de rata si de gasca nu se consuma crude. Trebuie bine fierte sau temeinic prajite.

Ouale de prepelita sunt pline de antioxidanti si minerale valoroase. Ouale si carnea de prepelita sunt extrem de cautate in zilele noastre, deoarece au mult mai multe avantaje decat carnea si ouale de gaina, de exemplu. In primul rand, nu contin asa mult colesterol, iar ouale de prepelite au foarte multe proprietati curative.
Datorita faptului ca sunt mici ca dimensiuni, este suficient sa fie fierte numai 45 secunde sa fie moi si 5 minute sa fie tari. Au un gust mai gust asemanator cu cel de gaina, poate usor mai pronuntat.

Ouale de strut. Desi nu se gasesc comercializate la scara larga, se gasesc totusi pentru consum. Vizibil mult mai mare decat un ou de gaina (aprox. 16 centimetri inaltime, o circumferinta de 42 de centimetri si o greutate de aproximativ doua kilograme), un ou se strut este echivalentul a 25 de oua mari de gaina.
Oul de strut are pana la 2000 calorii, contine 47% proteine si 44% grasimi dar si calciu, fosfor si vitamine precum vitamina A, vitamina E, magneziu, seleniu, zinc si fier.
Intrucat are coaja groasa si foarte tare sunt necesare 50 minute pentru a fi fiert moale si 90 de minute pentru a-l fierbe tare.

Ouale de curca. Bogate in proteine si sarace in grasimi sunt foarte scumpe in magazine, fiind considerate alimente de lux. Un ou de curca de 80 gr are 747 mg de colesterol si 2,9 gr grasimi saturate. Deoarece se infecteaza usor cu Salmonella se recomanda a se consuma doar foarte proaspete si doar dupa ce au fost bine fierte.

Ouale de bibilica. Gustoase, sanatoase si sarace in colesterol, ouale de bibilica au un galbenus mai mare in raport cu volumul total al oului, asta daca tinem cont ca structura oului de bibilica este reprezentata de coaja in proportie de 16%, albus 49% si 35% galbenus.
Un ou de bibilica are un continut caloric ce echivaleaza cu 4 oua de gaina. Coaja oualor de bibilica este groasa si tare si este pigmentata si presarata cu mici pete de culoare brun-deschis. Ouale de bibilica au o forma de para dar sunt mai mici decat cele de gaina si cantaresc in jur de 45 grame.

Stiati ca: Ouale de pescarus sunt considerate o delicatesa in Anglia, precum si in unele tari scandinave, in special in Norvegia?