Anghinarea – cea mai sanatoasa legumaAnghinarea (Cynara scolymus) este o specie de planta erbacee perena, din familia compozitelor, genul Cynara, care infloreste vara-toamna, originara din regiunea mediteraneeana, cultivandu-se pentru solzii carnosi ai inflorescentei si pentru receptaculii florali care sunt comestibili. Florile sale seamana cu cele ale ciulinilor, fiind rosii-violacee si invelite in solzi car­nosi. In tara noastra, creste doar cultivata, fiind plan­tata mai ales in sud, in judeţe cum ar fi: Ilfov, Ialomita, Teleor­man, Olt, Dolj sau Constanta.

Anghinarea se folosește in gastronomie, in terapii, dar poate fi intalnita si ca planta decorativa. Bulbul florii, se foloseste gastronomia din Spania si Italia. In Sicilia (Italia), exista chiar o sarbatoare inchinata anghinarii, unde se mananca doar mancaruri preparate cu anghinare.
Din anghinare comestibil este in principal receptacolul si partea carnoasa a frunzelor. Au un gust vag amar (spre deosebire de frunze, care sunt teribil de amare), fiind neasteptat de placute in mancare. Frunzele se moaie in sosuri sau in paste de tip dip, preparate conform preferintelor proprii, iar miezul, se mananca singur sau in salate, fiind considerat cea mai gustoasa parte a plantei. Anghinarea se prezinta impreuna cu: apa pentru clatirea mainilor si o farfurie pentru resturi.

Cum se gateste?
Iata cea mai simpla si totodata cea mai folosita reteta de preparare a anghinarei: Se curata 10 flori de anghinare de partile pieloase, dezvelind straturi succesive de petale, pana cand acestea apar mai albicioase la culoare si fragede. Se taie apoi marunt si se tin intr-un vas cu apa combinata cu zeama de la jumatate de lamaie, vreme de 20 de minute (ca sa nu se innegreasca). Apoi, intr-o oala plata, se pun florile curatate si tocate marunt, doi catei de usturoi, 1-2 linguri de ulei de masline si o jumatate de cana de apa. Se fierbe totul la foc mic, pana cand anghinarea se inmoaie, moment in care vasul se da deoparte, se adauga sare si patrunjel verde. Se consuma simplu sau, pentru mai multa consistenta, cu cascaval ras deasupra.
Cele mai populare metode de gatit ale anghinarei sunt coacerea, fierberea sau prepararea la abur. Cea mai rapida cale de a fierbe anghinarea este la oala cu presiune. Leguma este gata cand frunzele de la baza pot fi desprinse cu usurinta.

Aceasta leguma este o importanta sursa de fibre alimentare, aproximativ 4,7g/100g. Fibrele din anghinare diminueaza riscul aparitiei cancerului de colon si permit atingerea mai rapida a senzatiei de satietate. De asemenea, anghinarea este bogata in vitamine si minerale esentiale pentru mentinerea sanatatii. Contine vitaminele C, E, B1, B3, B9, K, provitamina A, si este bogata in calciu, fier, potasiu, fosfor si iod.
Anghinarea este un aliment alcalinizant, altfel spus el favorizeaza diminuarea efectelor negative ale alimentelor acidifiante, cum este carnea. In antichitate aceasta era numita „hrana bogatilor” deoarece acestia o foloseau pentru a remedia afectiunile legate de consumul excesiv de grasimi si alcool.

Bulbii proaspeti de anghinare pot fi stocati, fara a fi spalati, intr-o punga de plastic in frigider pana la o saptamana. Daca alegeti sa o congelati, trebuie sa stiti ca necesita curatare si fierbere inainte de a fi congelata.