Vegetalian sau Vegetarian - Dieta sau stil de viata?Sa o luam cu inceputul si sa vorbim despre vegetalian (vegan) si vegetarian. Adesea se face confuzie intre cei doi termeni, chiar se crede a fi sinonime. Ei bine, vegetarienii consuma nu doar legume ci si lapte si derivate din lapte, oua, si exclud din alimentatie doar carnea si pestele. Pe de alta parte vegetalienii consuma doar legume verzi, legume uscate si cereale, cauta excluderea folosirii animalelor pentru mancare, imbracaminte, sau orice alt scop. Veganisnul este o dieta si un mod de viata care exclude orice forma de exploatare si cruzime fata de regnul animal si nu consuma produse de tipul: carne, peste, oua, lapte si derivate, evitand orice tip de produs alternativ care deriva total sau partial din animale. Nu consuma nici miere de albine, nici stridii sau melci.
Pe scurt, vegetarianismul este o dieta, iar veganismul este pe langa o dieta, un stil de viata! Adoptarea unui astfel de stil de viata are la baza angajamentul etic sau convingerea morala in privinta drepturilor animalelor, mediul inconjurator, sanatatea dar si motive religioase sau spirituale.
Lumea se schima in fiecare minut, alternativele pentru o viata sanatoasa sunt acum mai multe, accesul la informatie este de departe cel mai important aspect. Trecerea sau construirea unui astfel de stil de viata presupune accesul la multe informatii, angajament si convingere.
Astazi se pot cumpara mancaruri cu specific vegetarian de la magazine cu produse bio si naturale, sau din supermarketuri de la raioane speciale sau de post. Aceia dintre dvs. care nu au timp sa gateasca apeleaza cu succes la cumparaturile din magazine.
Foarte important de stiut ca intr-un regim de viata vegetarian dar si santatos in acelasi timp trebuie urmate anumite reguli:
1. Cat mai multe legume verzi: mancati de cel putin 3 ori pe saptamana legume ca: salata verde, spanac, varza si broccoli. Pentru a asigura organismului cantitatea necesara de vitamine si minerale trebuie sa consumati legume de toate culorile.
2. Luati un supliment de vitamine care are in componenta si Vit. B12. Aceasta vitamina se regaseste in produsele lactate, carnea de pui, porc, ficat, fructe de mare, peste. Daca optati pentru modul de viata vegan, va trebui sa apelati cu incredere la suplimente, astfel nu veti priva organismul de vitaminele necesare unei bune functionari.
3. Consumati cel putin 1.5-2 litri de lichide pe zi, de preferat apa plata sau ceaiuri naturale. Ceaiurile pot favoriza detoxifierea organismului prin actiune diuretica, purgativa, sudorifica
4. Manancati in fiecare zi un fruct crud. Legumele si fructele nepreparate termic pot fi incorporate in diverse salate, consumate drept gustare sau sub forma de sucuri stoarse in casa.
5. Reduceti cantitatea de zahar pe care o consumati. Daca totusi nu puteti renunta total, alegeti in locul zaharului, indulcitori cum stevia, siropul de artar sau cel orez brun ori nectarul de agave. Renuntarea la zahar nu tine de vegetarianism dar este benefica oragnismului.
Pentru cei care au inclinatia sa gateasca v-am pregatit si cateva retete. Iata care sunt alegerile noastre: