Nautul sau fasolea nobilaNautul, fasolea Garbanzo sau Ceci este una dintre cele mai utilizate leguminoase in tarile din Orientul Mijlociu, la preparate precum hummus si la felurile de mancare indiene, cum ar fi unele tipuri de curry. Aceste boabe sunt delicioase, usor de preparat, si ofera o serie de beneficii de sanatate.

Nautul isi are originea in Orientul Mijlociu, in urma cu aproximativ 7500 ani. Acesta a fost cultivat prima data in anul 3000 i.Hr. si a fost popular printre vechii romani, greci si egipteni. Nautul era un aliment popular in randul claselor sarace din Egipt, Grecia si Roma. Exploratorii spanioli au fost cei care l-au raspandit in lumea intreaga mai ales in America Latina, incepand cu secolul al 16-lea.

Astazi, nautul este extrem de popular in India si in tarile musulmane, regasindu-se in nenumarate feluri de mancare traditionale in Orientul Mijlociu, Egipt si Africa de Nord, dar si in Italia (mai ales in Sicilia) si in Spania.

Specia de naut care se cultiva in zilele noastre se numeste Cicer Arietinum. Tarile cunoscute drept mari producatoare de naut sunt India (2/3 din recolta mondiala), Turcia, Pakistan, China, Mexic si Etiopia. In Europa, unde principala tara producatoare de naut este Spania, nautul si-a castigat locul datorita entuziasmului europenilor pentru experientele culinare exotice si incercarilor de gasire a unei alternative la proteinele din carne.

In momentul recoltei (in luna mai), nautul este verde. La caldura, se usuca rapid, capatand culoarea specifica, brun deschis. Are o textura untoasa si gust de alune.

Boabele de naut se pot consuma fie ca atare, fie in salate. In cazul in care nu sunt deja preparate, boabele de naut trebuie lasate in apa, sa se inmoaie, timp de aproximativ 12 ore. Apoi se scurg si se usuca bine inainte de a le pregati, la foc mic, timp de aproximativ 60 de minute.

Exista multe beneficii de sanatate furnizate de consumul de naut. Continutul ridicat de proteine al boabelor de naut ​​este perfect pentru cei care doresc sa inlocuiasca carnea rosie in dieta lor. Nautul este de asemenea, bogat in fibre si ajuta la scaderea colesterolului. Fiecare cana de naut furnizeaza 14,5 grame de proteine, sau 29 la suta din valoarea de zi cu zi.

Fiecare cana de naut fiert ofera 12,5 grame de fibre dietetice, sau 50 la suta din valoarea de zi cu zi bazata pe o dieta de 2.000 de calorii. Fibrele alimentare scad LDL si nivelul total de colesterol, si reduc riscul de a dezvolta boli de inima, conform studiilor realizate de MayoClinic.com.

Nautul este in mod natural sarac in sodiu, avand doar 11 miligrame din 1 ceasca. O dieta saraca in sodiu poate preveni hipertensiunea arteriala si reduce riscul aparitiei de boli de inima si boli de rinichi, in conformitate studiile realizate de MayoClinic.com. Adultii sanatosi ar trebui sa nu consume mai mult de 2.300 de miligrame de sodiu pe zi. Pe de alta parte, nautul conservat, supa de fasole si humusul pot avea un continut ridicat in sodiu.

Nautul poate ajuta la prevenirea deficientelor nutritive, deoarece ofera vitamine si minerale esentiale. Fiecare ceasca ofera 4,7 miligrame de fier, sau 26 la suta din DZR si de 2,5 miligrame de zinc, sau 17 la suta din DZR.

O portie, 1 ceasca de naut este bogat in potasiu, avand 477 de miligrame, sau 10 la suta din valoarea de zi cu zi, si furnizeaza, de asemenea, 276 de miligrame de fosfor, sau 28 la suta din DZR. In plus, fiecare ceasca ofera 282 de micrograme de acid folic, sau 71 la suta din DZR.

Nautul uscat poate fi stocat intr-un container etans, intr-un loc racoros, pana la 12 luni. Fiert, nautul poate fi depozitat intr-un container etans, in frigider timp de pana la trei zile.

Cele mai cunoscute preparate culinare pe baza de naut sunt cele arabe: couscous (cu boabe intregi de naut), hummus (piure de naut), falafel (piure de naut prajit) sau tahini.

In diferite colturi ale lumii, faina de naut se foloseste pentru produse de panificatie: in Italia, se obtin din ea asa-numitele panelli, la Marsilia - panisse, in India - Besan Puda, in timp ce, in Afganistan si Iran, faina de naut este folosita la prepararea biscuitilor.